Deviation Actions

Dennonyx's avatar

Chilesaurus

By Dennonyx
49 Favourites
31 Comments
1K Views
Couldn't resist to the temptation to draw it! This new taxon is soooo autapomorphic and it seriously seems a joke the fact that it is well and abundantly preserved and it looks like a mix of several clades of Dinosauria also. Yet it's not a chimera.
This life restoration is accurately based on the holotypic specimen (SNGM-1935), which is not fully grown. Adult individuals could overcome 3 meters of total length.
Although Chilesaurus has shown to be a basal Tetanurae, several traits appear to be disquietingly similar to guaibasaurids in teeth and arms. Furthermore, the pelvis has the typical ornithischian shape, despite being Chilesaurus undoubtedly a saurischian.

More info here: app.box.com/s/hsklp6c3byxt5ktb…


Letter 'S' of the dino-alphabeat collection will be sumbitted on 11 or 12 May.
Image details
Image size
6968x3000px 2.3 MB
Published:
© 2015 - 2021 Dennonyx
Comments31
anonymous's avatar
Join the community to add your comment. Already a deviant? Log In
grisador's avatar
Cristian-Milia's avatar
Ti faccio i complimenti per la fantasia che metti nel realizzare la livrea di ogni dinosauro. Tuttavia, e non prenderla come una critica negativa, secondo me dovresti metterci un po' più di fantasia e varietà per quel che riguarda la "forma". Sai, penso ne gioverebbe l'intera opera in generale.
Dennonyx's avatar
Grazie :) non capisco se per forma intendi la silhouette dell'intero animale oppure la forma del pattern che costituisce la livrea (striscia, macchia, tinta unita ecc.)
Cristian-Milia's avatar
Intendevo variare un poco quella che è la solita cresta ecc ecc. Per carità, liberissimo di fare come più credi, dato che in giro si vede roba merdosissima, ma ripeto, la bellezza di quelle livree meriterebbe qualcosa di più.

Piuttosto, sarei curioso di sapere che tecnica di colore usi.

P.S., ieri ho caricato il mio primo lavoro qui su Deviantart, ovvero, un Pachycephalosaurus "piumato". Facci un salto, se vuoi.
Dennonyx's avatar
Ah okay, diciamo che uso alcuni temi ricorrenti come "marchio di fabbrica".

Dopo aver ripassato la silhouette con un pennarello nero uso due tecniche diverse per la colorazione (come ho illustrato in alcuni tutorial che puoi vedere nella mia galleria) la prima è la stesura del pennarello per le campiture (in questo caso, il carmisio per la gorgiera e due diverse tonalità di terra di siena bruciata per tutto il resto) poi dopo una mezz'ora passo all'uso dei pastelli (in questo caso nero, marrone e grigio) per le sfumature, i filamenti e per i dettagli della pelle. Molti usano il carboncino ma io non mi ci trovo bene in questo tipo di lavoro, perché richiede cura per i particolari e il carboncino è troppo grossolano. L'unica parte che coloro digitalmente sono gli occhi. Il segreto per una buona riuscita è far sì che il pastello riesca a sfumare i diversi colori del pennarello l'uno con l'altro usando una tonalità di transizione, e ciò non funziona se si passa il pastello subito dopo il pennarello, dato che quest'ultimo è ancora fresco.

Il tuo disegno è molto bello, accurato e realistico, mi piacerebbe vederlo colorato :)
Cristian-Milia's avatar
Non so se aspettavi una risposta (o magari te n'eri pure dimenticato), ma ho avuto un po' da fare. Comunque, volevi vederlo colorato? Fa mezzo schifo, ma comunque... cristian-milia.deviantart.com/…

Quanto alla tua tecnica di colore, mi ricorda quando ero bambino (ti parlo di ormai vent'anni fa), infatti anche io usavo un metodo simile. Il risultato era leggermente diverso, ma il metodo non si discostava più di tanto da quello che mi hai descritto.

Infine, riguardo al carboncino (e magari anche alla sanguigna) dedicatici quando puoi, che in realtà è uno strumento incredibile se usato correttamente.
DinoBirdMan's avatar
That's a really nice dinosaur. :)
DinoBirdMan's avatar
And there's another new dinosaur you really want to draw.
DinoBirdMan's avatar
You know, Yi qi.
Dennonyx's avatar
Of course, I love it (that's also the shortest name for a dinosaur ever)! But not now, I think in future I will do a sheet about Scansoriopterygidae updated comparison.
ZoPteryx's avatar
Definitely second weirdest dinosaur of the year!  My first thoughts were, "looks like prosauropod trying really hard to be a theropod"! :D

I noticed it doesn't look like you gave it beak, unlike the press release picture.  I don't see a beak on the fossil either, do you know if evidence for one is mentioned in the paper?
Dennonyx's avatar
Who is the first one? :") Anyway there is no taphonomic evidence of rhamphoteca, but analogously to Jianchangosaurus (just to do an example), it can be optionally hypothesized on the basis of shape jaws and high level of autapomorphies. It depends by the artist. On my part, despite being a decidedly anomalous taxon, I sparingly use to restore unknown parts inherently as those of the closest taxa (in this case, basal tetanurans)
ZoPteryx's avatar
Ah, I see.

And the first weirdest would have to be Yi qi. :D (Big Grin) 
Dennonyx's avatar
I honestly can not see it as an aberrant taxon, since the hypothesis of the presence of patagium in Scansoriopterygidae has been perpetuating for a long. :') But it seems now everyone is speaking about Yi. Personally I was been more amazed by Chilesaurus.
ZoPteryx's avatar
I guess they're both equally strange.  Yi's membrane-based wing is unique, but Chilesaurus's taxonomic implications are more interesting. :)
Dennonyx's avatar
Fermin-Tenava's avatar
It's nice to see some new species (especially from Chile), but the hype certainly gets on my nerves.
I mean - they lay so much emphasis on "vegan", when there are Therizinosaurs and Ornithomimids already, as well as hundreds of other herbivores...

EDIT: Not, that there's anything wrong with vegan, but... it's an animal!
Dennonyx's avatar
I agree... an italian article called it "the duckbill dino" and I wanted to scream, seriously.
Patchi1995's avatar
Stegosaurus, Segnosaurus, Saurornithoides, Saltasaurus, Saurolophus, etc.
anonymous's avatar
Join the community to add your comment. Already a deviant? Log In